مدیریت ، اقتصاد و کامپیوتر

درباره همه مطالب مرتبط با مدیریت می نویسم یا مطلب می گذارم ترفندها و مقالات کامپیوتری هم بعد از مطلب مرتبط با اقتصاد در اولویت هستند

ارزش تجاری سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP)
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ۱٢:٢٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٢٩
 

خلاصه : از زمانی که سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان مورد توجه قرار گرفته، نرخ بازگشت سرمایه پیاده‌سازی این سیستم‌ها برای بسیاری از سازمان‌ها رضایت‌بخش نبوده است. پیاده‌سازی این سیستم‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در تمامی ساختار و سطوح سازمان است. در حالی که علاوه بر شکست‌‌هایی که ممکن است سازمان‌ها در مرحله پیاده‌سازی با آنها روبه‌رو شوند، مزایا و منافع این سیستم‌ها به سختی قابل درک است. به عبارت دیگر، در این سیستم‌‌ها مزایای غیرمشهود بسیاری وجود دارد که به سادگی نمی‌توان آنها را درک کرد و یا مورد اندازه‌گیری قرار داد. یکی از مواردی که در همایش «تجربیات پیاده‌سازی سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان» مورد بررسی قرار می‌گیرد، راهکارهایی است تا بتوان با بهره‌گیری از آنها ارزش تجاری سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان را بیشینه کرد. در این همایش که روز 21 آبان ماه در دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شد، عوامل موثر بر ارتقای ارزش تجاری سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان با توجه به شرایط و محیط داخلی کسب و کار بررسی شدند.


 
 
مدیریت با تکیه بر معنویت
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ۱۱:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٢۸
 

مقدمه                                                             

هرکدام از ما دو وظیفه داریم، یکی کاری که انجــام می دهیم و شغل مــــا را تشکیل می دهد و برایش حقوق دریافت می کنیم و دیگــــراینکــه باید کنکاش کنیم که چگونه می توانیم کار اول را بهتر انجام دهیم.
با برخورداری از معنویت، مسئولان خواهند توانست نه تنها بهره وری را در محیط کار یا سازمان خود بهبود بخشند، بلکه از آن مهمتر به آرامش خاطر و رضایت باطن یا یک شادی طولانی دست یابند و محیطی را فراهم آورند تا همکاران دوست و دوستان همکارشــــان نیز از این شادی و رضایت باطن برخــوردار شوند.

 


 
 
مدیریت منابع انسانی در شرایط جهانی شدن
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ۱٢:۱٧ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/۱۱
 

چکیده

جهانی شدن، باعث تحرک فراوان اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ارزشی شده و ضمن کاهش فاصله زمان و مکان، تفسیرهای جدیدی از سیاست، اقتصاد، فرهنگ، دولت، اقتدار و امنیت به دست می دهد. این پدیده، چالشها و تعارضهایی را به همراه دارد و می تواند سبب ایجاد تحول عظیم در حوزه مسایل مدیریتی در سازمانها شود.
آنچه در این شرایط به عنوان
عنصر محوری تاثیرگذار و تاثیرپذیر مطرح می‌شود، توجه به عناصر و مولفه های انسانی است و در این مقاله ضمن شناسایی ابعاد مختلف جهانی شدن، به چالشهای ناشی از این پدیده در زمینه مدیریت منابع انسانی، پرداخته شده است.

 


 
 
کار‌کرد‌ها و مؤلفه‌‌های بنیادین تولید ناب
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ۱۱:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٦
 

مقدمــه
قرن بیستم شاهد دو انقلاب در صحنه‌ تولید بود. انقلاب اول را پس از جنگ جهانی اول هنری فورد و آلفرد اسلون پی ریزی کردند که منجر به ظهور تولید انبوه و پایان عصر تولید صنعتی ( تولید دستی) شد و انقلاب دوم توسط «تاایچی اهنو» در شرکت خودروسازی تویوتا صورت گرفت که با محوریت حذف اتلاف، اتمام عصر تولید انبوه و زایش تولید ناب را در پی داشت. پس می توان سه مرحله را در شیوه‌های تولید در نظر گرفت:
-1
تولید دستی (مبتنی بر حرفه و هنر): در این شیوه تولید، کارگران ماهر با به کارگیری ابزار آلات ماشینی چند کاره، محصولاتی غیراستاندارد را در حجم کم و تنوع بالا به صورت سفارشی برای خریدارانی خاص تولید می کردند. طبیعی است که این ویژگی منجر به قیمت زیاد محصول می شد. امروزه در ساخت ماهواره ها، سفینه های فضایی و مشتریان با سلیقه های خاص این شیوه کاربرد دارد.

 


 
 
ویژگیها و خصایص مدیران فرهنگی ( قسمت پایانی )
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ۱۱:٢٩ ‎ب.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٦
 

3-2-2- حوزه رفتارها و عینیات:


پس از آنکه اندیشه‌های مبتنی بر تمایلات مدیر شکل گرفت، افکار او به منصه ظهور در آمده و در سازمان یا محل کار مدیر تحقق عینی خواهد یافت. برای این مرحله صاحبنظران مسائل رفتاری و مدیریتی خصائصی را برشمرده‌اند که برخورداری و رعایت آنها از سوی مدیران، می‌تواند آنها را در دستیابی به موفقیت فردی، سازمانی و اجتماعی یاری کند. مهمترین این ویژگی‌ها (که بعضاً در زمره اخلاقیات مدیران قرار می‌گیرد) عبارتند از:


 
 
فرهنگ کارآفرینی سازمانی
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ٢:۳٦ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/۳
 

چکیده

کارآفرینی، مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته است. به تعبیری دیگر، کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت بشر در عصر مدرنیته، تلقی می‌شود. به زبان ساده، ”کارآفرینی“ همان فرایند تاسیس و یا توسعه کسب‌وکار، برمبنای یک فکر و ایده نو است. کارآفرینی، به منظور رشد و نمو در جوامع، نیازمند وجود فرهنگ خاصی است. با توجه به اهمیت کلیدی کارآفرینی در اقتصادهای نوین (ایجاد شرکتهای کوچک و متوسط)،‌ کشورهای مختلف، برنامه‌های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده‌اند تا بتوانند همچنان مسیر رشد و پویایی‌شان را ادامه دهند. بنابراین، شناسایی عوامل موثر بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در جامعه و نیز ویژگیهای منحصر به فرد کارآفرینان در سازمان شغلی یک فرد در دنیای امروزین به عنوان عنصر رشد و توسعه از ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی محسوب می­شود؛ به گونه­ای که عنصر کارآفرینی به عنوان موتور حرکتی تولید و توسعه اقتصادی و از سویی پرورش‌دهنده و تقویت کننده روحیه سرمایه­گذاری و بهره­وری در نیروی انسانی تلقی می­شود. از همین رو مقاله حاضر نیز با دیدگاه توصیفی- تحلیلی، مؤلفه­ها و عوامل تأثیرگذار بر ایجاد و توسعه فرهنگ کارآفرینی در سازمانها را برشمرده و به تشریح هر یک از آنها می­پردازد


 
 
ویژگی ها و خصایص مدیران فرهنگی ( 2)
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ٢:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/۳
 

 

2-1- وظایف مدیران:
در پاسخ به این پرسش اساسی که وظایف یک مدیر در سازمان چیست؟ نظرات گوناگون بیان شده است. به عنوان مثال یکی از مشهورترین نظرپردازان به نام هنری فایل، معتقد است مدیران دارای پنج وظیفه اصلی به شرح زیر می‌باشند:

ادامه را مطالعه فرمایید

 


 
 
ویژگی و خصایص مدیران فرهنگی
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ٢:٠٠ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٢
 

تاکنون مباحث علم مدیریت بیشتر در حوزة موضوعات اقتصادی مطرح شده است. مطالعه و پژوهش در مورد مدیریت فرهنگی، حوزه‌ها، محدودیت‌ها و خصیصه‌های آن، اندک و پراکنده است، طرح پژوهشی «بررسی خصوصیات مدیران» که به سفارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی سازمان مدیریت صنعتی به اجرا در آمده است از تلاش‌های نخستین در روشن کردن حوزة مدیریت فرهنگی است. مقاله حاضر، مقدمه‌ این پژوهش است و تلاش می‌کند با دسته‌بندی خصوصیات مدیران،‌مبنایی نظری برای بررسی خصوصیات مدیران فرهنگی فراهم سازد.

 


 
 
برنامه خرید سهام بعنوان استراتژی بازاریابی
نویسنده : سلام دشتی - ساعت ۱:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱۳۸٧/۱٢/٢
 

چکیده

نقش نشان تجاری و ایجاد آن در دهه های گذشته، به گونه‌ای چشمگیر تغییر کرده است. از سال 1987 که مفهوم ارزش ویژه نشان تجاری(Brand Equity) در حوزه مطالعات مالی مطرح شد، بسیاری از شرکتها برای ایجاد و حفظ ارزش ویژه نشان تجاری خود، و وفاداری به نشان تجاری تلاش‌هایی را آغاز کردند. اگر چه بسیاری از سازمانها نیاز به توسعه و حفظ وفاداری به نشان تجاری را برای تضمین سود آوری بلند مدت دریافته اند، اما ایجاد و حفظ مشتریان وفادار در محیط رقابتی امروزی بسیار مشکل شده است.[12]
با وجود اینکه انتظار می رود بسیاری از کارهای انجام شده در تدوین استراتژی ها و تاکتیک‌های مناسب به منظور مدیریت نشان تجاری و ایجا د وفاداری به نشان تجاری کمک کند، اما موفقیت این برنامه ها با تردید روبه روست و بسیاری از این مدیران، راه های دیگری را برای مدیریت نشان تجاری و ایجاد وفاداری به آن جستجو می کنند.
این مقاله در نظر دارد با ارائه مبانی نظری موجود در حوزه ایجاد نشان تجاری، ابزار جدیدی را برای مدیریت دوباره نشان تجاری فراهم آورد. نتایج ارائه شده دراین مقاله بر رابطه بالقوه بین مالکیت سهام و وفاداری به نشان تجاری تمرکز داشته، چارچوب جدیدی را خارج از حوزه بازار یابی و از راه سهامداران شرکت فراهم می آورد، که طی آن بنگاه ها را قادر به ایجاد وفاداری نسبت به نشان تجاری خود و جلب توجه مشتریان و ایجاد اطمینان نسبت به نشان تجاری‌شان می سازد.